Film

SYNOPSIS

NL
Soweto staat wereldwijd bekend als de broeihaard van verzet tegen het voormalige apartheidsregime in Zuid-Afrika. De laatste jaren is deze populaire township uitgegroeid tot toeristische bezienswaardigheid. De sloppenwijk van Kliptown is daarbij één van de highlights voor wie Soweto met een bus bezoekt. In die wijk woont Sizwe die dagdromend over zijn jeugd in zijn tuintje tot rust komt. Voor Chikko vormt de wijk een bron van inspiratie. Via kunst probeert hij zich tegen de aanwezigheid van de tourbussen te verzetten. Maar wat als tourgidsen, zoals Louis, het helemaal niet slecht bedoelen?

ENG
Soweto is known worldwide as the hotbed of resistance against the former apartheid regime in South Africa. In recent years, the township has become a popular tourist attraction. The slums of Kliptown are one of the highlights for those who visit Soweto with a bus. Sizwe lives in this district. Daydreaming about his past, he finds peace in his little garden. For Chikko the district is a source of inspiration. Through art, he tries to resist against the presence of the tour buses. But what if tour guides, like Louis, have good intentions?

FR
Soweto est mondialement connu comme le foyer de résistance contre l’ancien régime d’apartheid en Afrique du Sud. Ces dernières années, le canton est devenu une attraction touristique populaire. Les taudis de Kliptown sont également un des points forts pour ceux qui visitent Soweto avec un bus. Sizwe vit dans ce quartier.  Il rêvasse sur son passé et trouve la paix dans son jardain. Pour Chikko le quartier est une source d’inspiration. A travers l’art, il essaie à resister contre la présence des autocars de tourisme. Mais quoi si les guides touristiques, comme Louis, ont des bonnes intentions?

Sizwe Jali

Chikko Mandhlazi

Louis Mahlangu

INTENTIENOTA

In een geglobaliseerde wereld is samenleven pas mogelijk wanneer mensen inspanningen doen om elkaar te begrijpen. Zelf probeer ik de dingen om me heen vanuit zoveel mogelijk perspectieven te bekijken om een genuanceerde mening te vormen. Als filmmaker heb ik dan ook de intentie documentaires te maken die stereotiepe beelden in vraag stellen en waar mogelijk doorbreken.

Mijn persoonlijke zoektocht naar een meer respectvolle houding ten opzichte van de zogenaamde ander manifesteert zich in mijn naaste omgeving, maar wordt ook gevoed door de reizen die ik de voorbije jaren heb gemaakt. Haast overal merkte ik dat het plaatje dat ik vooraf in mijn hoofd had niet klopte of toch minstens eenzijdig was. In mijn documentaires wil ik bij de kijker graag hetzelfde teweeg brengen, zonder een bepaalde waarheid op te dringen. Ik vind het veel waardevoller mensen iets mee te geven om over na te denken wanneer ze de zaal verlaten.

Tijdens één van mijn reizen verbleef ik twee dagen in Soweto. Op voorhand was ook ik niet helemaal gerust over de veiligheid, want Johannesburg en zijn nabije townships worden vaak als zeer gevaarlijk omschreven. Soweto beantwoordt echter niet aan die omschrijving. Het is er aangenaam rondlopen en als toerist hoef je dankzij de grote sociale controle van de gemeenschap niet echt met je veiligheid in te zitten. Zelfs al zijn twee dagen te weinig om een plaats echt te leren kennen, toch was ik erg verrast en liet de township bij mij een diepe indruk na. Vooral omdat het totaal niet was wat ik ervan verwachtte. Ik voelde bovendien dat ik er ooit terug wilde keren om een film te draaien. Inhoudelijk had ik toen iets totaal anders voor ogen, maar hoe meer ik achteraf aan de plek terugdacht, hoe meer inspiratie er opdook. Ik herinnerde me de aanwezigheid van grote tourbussen die toeristen naar de highlights in de township brachten. Dat beeld bleef me bij, zo’n immense bus die de hele straat inpalmde. Gecombineerd met mijn groeiende kritische houding tegenover de haast eenzijdig negatieve berichtgeving over Afrika, werd dit de nieuwe focus voor de film.

Een documentaire maken rond toerisme in townships kan op meerdere plaatsen ter wereld gedraaid worden. Ik koos voor Soweto omdat ik er al eens geweest was en toen al een drive voelde om er ooit een film te maken, maar ook omdat de township zo interessant is gezien ze ooit de broeihaard van verzet tegen het apartheidsregime was. Een politieke dimensie dus. Toeristen die er nu komen, komen uit interesse voor die geschiedenis. Ze willen het verzet herbeleven, als het ware deelnemen aan de protesten tegen het toenmalige regime. Maar als je heel kritisch kijkt, lijkt zo’n bus vol blanken die de armste plaats van Soweto komen fotograferen ook niet op een soort apartheidstafereel?

View from Kliptown Squatter Camp

French Tourist

“The strangest thing in a strange land is the stranger itself”
Dennis O’Rourke


CREDITS

Concept: Maithé Franco

Camera: Maithé Franco

Sound: Lotte Meersman, Benjamin Dalle, Maithé Franco

Sound Mixing: Michel Coquette

Original Music: Floris Bogaert, Hannes Dereere

Editing: Maithé Franco

Editing Supervisor: Nico Leunen

Zulu Translation: Zukisa Nante

Title Design: Mario Debaene

Film Poster & Postcard: Lisa Decavel

Mentors: Johan Opstaele, An van. Dienderen

MF Mighty Choir

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s